CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 8210|Reply: 92

[Tempatan] Tunku Idris kecam Perhimpunan Lajak

  [Copy link]
Post time 26-2-2017 09:25 AM | Show all posts |Read mode
Tengku Temenggung Johor, Tunku Idris Sultan Ibrahim, menegur tindakan sesetengah pihak mengapi-apikan perasaan benci serta perkauman ekoran tragedi kemalangan maut di negeri itu baru-baru ini.
Tunku Idris memberikan reaksi kepada ajakan pihak tertentu untuk mengadakan protes terhadap pemandu kereta terbabit pada pagi tadi.
Mesej mengajak orang ramai mengadakan protes itu berbunyi: "Bantahan terhadap wanita Cina yang tidak dipenjarakan atau didenda dan dibiarkan lepas oleh polis begitu saja."
Mengulas mesej itu Tunku Idris menulis di Instagram: "Notis merepek apakah yang tersebar ini? Adakah begini perangai orang Johor yang bertamadun? Hentikan menuding jari. Saya harap Bangsa Johor tidak hadir pada perhimpunan yang mengapi-apikan kebencian kepada seseorang begini. Dan jangan jadikan ia isu perkauman."
Seramai lapan remaja terbunuh dan lapan lagi cedera apabila basikal yang mereka naiki dirempuh sebuah kereta di Jalan Lingkaran Dalam, dekat Johor Bahru awal pagi 18 Februari lalu.




Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, ACP Sulaiman Salleh berkata dalam kejadian pukul 3 pagi itu, sekumpulan 20 hingga 30 remaja berbasikal dipercayai menghalang Jalan Lingkaran Dalam dan jalan-jalan sekitar sebelum dirempuh seorang pemandu wanita.
Katanya, pemandu berusia 22 tahun dari arah Taman Pelangi dipercayai tidak sempat mengelak lalu merempuh kumpulan remaja berkenaan yang berusia antara 13 dan 17 tahun itu. http://www.malaysiakini.com/news/372932

Menurut anakanda ketiga Sultan Johor itu, pemandu kereta terbabit "lebih berhak berada di lebuh raya berkenaan" berbanding remaja berbasikal yang tidak mengenakan sebarang alat perlindungan diri.

"Saya secara peribadi pernah berdepan dengan kanak-kanak begitu yang melintas secara berbahaya di depan kereta saya sebelum ini," katanya.
Beliau juga menegaskan rasa simpati dan dukacita kepada keluarga mangsa kemalangan itu dan berdoa mereka tabah menghadapi ujian berkenaan.
Namun Tunku Idris mengingatkan supaya jangan ada mana-mana pihak saling menyalahkan orang lain.
Sementara itu cubaan meneruskan protes berkenaan di Dataran Bandaraya Johor pagi tadi berakhir dengan penangkapan oleh pihak berkuasa.
Portal mStar Online melaporkan, tujuh remaja ditahan polis trafik berhampiran dataran berkenaan kira-kira jam 10 pagi.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-2-2017 09:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Ummah jawa pprt racist scum, kalu dah mati tu mati je la,boleh hidup balik ke nak tunjuk perasaan bagai ni,baik ko buat tahlil sedekah alfatihah senyap2, sultan pun xsokong ko
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 09:45 AM | Show all posts
merempit x sedar diri buat perhimpunan kunun.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 09:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Elok pun ditangkap..nak protes konon..charge je mengganggu siasatan polis..tak pun bawah akta hasutan..

Tajuk protes pun siap tulis wanita cina..tulis wanita je tak bleh ke?

Cari la dalang di sebalik protes ni. Org tu da la sedih mati anak dia pegi cucuk2 jarum nak up isu racist plak.
Ntah2 kalau budak2 basikal yg protes, dibayar kot.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 09:48 AM From the mobile phone | Show all posts
orang johor tak rasis macam ni. mungkin ini kerja macai emno...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 09:57 AM | Show all posts
perhimpunan kereta sorong ada, perhimpunan kereta sorong?
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:01 AM From the mobile phone | Show all posts
civilised johoreans...
bangsa Johor...
meluatnya baca...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Menurut anakanda ketiga Sultan Johor itu, pemandu kereta terbabit "lebih berhak berada di lebuh raya berkenaan" berbanding remaja berbasikal yang tidak mengenakan sebarang alat perlindungan diri.


So bebudak danmakpak yg tak bertamadun boleh duduk diam2....tunggu sisatan selesai
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-2-2017 10:11 AM | Show all posts
bagus la dah kena tangkap..
cari dalang sampai dapat..
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Undang2 msia, langar org smpi 8 org mati x slh. Agak2 salah ke kalo korea utara pun x caya pdrm?
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:30 AM | Show all posts
LINE dgn LANE pon bengap, bangsa  bodoh kepala bapak apa cmni. tu pon ada hati nak buat negara sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Daulat tuanku! Patik sokong penuh kenyataan tuanku. Cobaan meleis pprt nak jadika isu perkauman harus ditolak!
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:34 AM From the mobile phone | Show all posts
otai_g replied at 26-2-2017 10:12 AM
Undang2 msia, langar org smpi 8 org mati x slh. Agak2 salah ke kalo korea utara pun x caya pdrm?

Itu namanya cari pasal. Umpamanya terjun laut tpi xtau berenang. Dah mati lemas nk salahkan laut pulak?
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:40 AM | Show all posts
anak raja korang pun tau minah tu lebih berhak berada atas jalanraya berbanding dengan korang yang membahayakan nyawa orang...  dia pun mengaku dia penah alami sendiri pengalaman buruk dengan group basikal ni...  so, masih nak play victim?  ke nak cakap anak raja korang kena suap dengan minah tu...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:47 AM | Show all posts
dodolgemok replied at 26-2-2017 10:34 AM
Itu namanya cari pasal. Umpamanya terjun laut tpi xtau berenang. Dah mati lemas nk salahkan laut p ...

1000x
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 10:48 AM | Show all posts
eyansss replied at 26-2-2017 10:40 AM
anak raja korang pun tau minah tu lebih berhak berada atas jalanraya berbanding dengan korang yang m ...

stuju sis...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-2-2017 10:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Yupp...isunya sapa lebih BERHAK di jalan ketika itu... ini yg macai2  Pprt tak paham, depa tau penyebab kematian aje... belajau lah undang2 lagi yer ... @shamsadis

Menurut anakanda ketiga Sultan Johor itu, pemandu kereta terbabit "lebih berhak berada di lebuh raya berkenaan" berbanding remaja berbasikal yang tidak mengenakan sebarang alat perlindungan diri.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 11:02 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 26-2-2017 10:56 AM
Yupp...isunya sapa lebih BERHAK di jalan ketika itu... ini yg macai2  Pprt tak paham, depa tau penye ...

Aku saspek yg anjur perhimpunan sampah tu pon puak2 umngok jua sebab nya sepanduk tulis nak salahkan pompuan cina tu. Nak mainkan isu perkauman sgat, sekali kena hentam dgan sultan baru menggelupor cacai2 tu
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 11:07 AM | Show all posts
pyropura replied at 26-2-2017 10:56 AM
Yupp...isunya sapa lebih BERHAK di jalan ketika itu... ini yg macai2  Pprt tak paham, depa tau penye ...

dah la bebal undang2, pastu pertikaikan apa minah tu buat atas jalanraya kul 3 pagi...  bangang nak mams tau...

ingat lagi thread lagi satu nak putar fakta siap kaitkan kes budak kena tembak dengan dua beradek kena hukum mati sebab bunuh pencuri masuk rumah...  bila aku keluarkan fakta undang2 mostly tentang hak pertahankan diri, terus putar ayat lagi...

manusia camni memang forever bengap dan keje nak play victim je...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2017 11:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Stupid people always focus on stupid things. Ada ke nak buat perhimpunan kejadah mcm tu. Dah serupa lagi memenangkan budak-budak buat perangai tak guna mcm tu. Betulkan la budak-budak tu dulu, bimbing kasi jadi berguna sikit. Ini tengah-tengah malam merayap sana sini.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-12-2022 05:37 AM GMT+8 , Processed in 0.127337 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list